דף הבית >> התמחויות >> תביעות בנקים >> תביעות בנקים - מי הלקוח?
 

הבנק מול הלקוח – מי נחשב לקוח?

 

חוק הבנקאות (רישוי) התשמ"א – 1981 סעיף 1 (להלן "חוק הבנקאות") מגדיר "לקוח – אדם המקבל שירות מתאגיד בנקאי", ללמדנו כי הגדרה זו רחבה וכוללת למעשה קשת רחבה של מצבים וסיטואציות. במערכת היחסים בין הבנק ללקוח, פעמים רבות הבנק הוא הצד החזק ובעל הכוח ועל כן, הדין בישראל יצר הגנות רבות ללקוח שאמורות להגן עליו מפני שימוש בכוח הבנק מולו.

חשוב לומר כי בעקבות ההגדרה הכללית והרחבה בין הבנק ללקוח אין הכרח שתהיה מערכת יחסים ארוכה בין השניים, כך לדוגמא אינך חייב להיות בעל חשבון בבנק, אלא גם אם תיעשה פעולה אקראית עדיין תיחשב ללקוח הבנק. חוק הבנקאות בסעיף 17א קובע כי "הוראות חוק זה יחולו גם על מי שערב ללקוח כלפי תאגיד בנקאי", כלומר גם ערב נחשב ללקוח הבנק.

אילו חובות קיימות לבנק מול הלקוח?

מכיוון שהיחסים בין הבנק ללקוח הם יחסים חוזיים הרי שהחובה הראשונה והחשובה שעומדת לבנק כלפי הלקוח היא חובת תום הלב. על הבנק במערכת היחסים עם הלקוח לנהוג בפתיחות ובהגינות כפי שמצופה מכל צד לחוזה כלשהו.

חובה נוספת שאותה יצרה הפסיקה כלפי בנקים היא חובת האמון שעל הבנק לרכוש ללקוח, חובה זו הינה חובה קונקרטית ומתאימה למקרים ספציפיים המתרחשים בין הלקוח לבנק. אחת הדוגמאות היכן חובה זו באה לידי ביטוי היא חובת הסודיות של הבנק כלפי הלקוח. במקרה והבנק יפר את סודיות הלקוח הרי שחובת האמון תיפגע.

את השאלה האם חובת האמון הופרה נבחן בהתאם למאפייני העסקה, מאפייניו של הלקוח והסתמכות הלקוח על הבנק והעסקה. אין לבלבל את חובת האמון של הבנקים עם חובות אחרות מתחום דיני הנזיקין כגון עוולת הרשלנות וחובת הזהירות שנגזרת ממנה ושעל הבנק לנקוט בפעולותיו עם הלקוח. יש לומר כי לעתים חובת הזהירות של הבנק יכולה להתפרש באופן רחב יותר והיות קיימת גם על פעמים שאין מדובר בלקוחותיו של הבנק.

אז מה כדאי לעשות?

חשוב להבין כי לא כל עו"ד בירושלים הינם מומחים לתחום הבנקאות, על כן, כאשר אנו מעוניינים בטיפול משפטי עלינו לעמוד על מומחיותו של עו"ד, בין אם מדובר בעו"ד בירושלים או בתל אביב.

כפי שניתן לראות היחסים בין הבנק ללקוחו הינם סבוכים וקשים ליישום והבנה משפטית. בכדי להגיע לתוצאה המיטבית, כדאי לקבל ייעוץ משפטי ולעמוד על זכויותיך מול הבנק.

עו"ד ספרבי הינו אחד מעו"ד בירושלים המובילים בתחום ובעל מומחיות רבה ביחסי בנק ולקוח וצבר מומחיות רבה בתחום. אנו מזמינים אותך ליצור קשר בכל שאלה אשר מתעוררת בעניינים שבין הבנק ללקוח ולקבל ייעוץ ראשוני חינם בטלפון 02-6482990
 

לייבסיטי - בניית אתרים